Italialainen koulu

scuola.jpeg

Italialaisesta koulusta voisi kirjoittaa romaanin. Muistan hyvin, kun esikoinen oli ensimmäisellä luokalla ala-asteella ja juuri ennen kesäloman alkua opettaja antoi ison harjoituskirjan tehtäväksi. Suomalaisena äitinä ja paikallisia tapoja tuntemattomana ajattelin viattomasti, että harjoitukset olivat ylimääräistä, joita esikoinen voisi tehdä kesällä mielen mukaan. Ehei, syksyllä kuulin, että ne olivatkin olleet kesäläksyjä. Italiassa oppilaat saavat kesäksi ison kasan läksyjä tehtäväksi. Onhan täällä pitkä 3 kk kestävä kesäloma ja ymmärrän, että joitakin harjoituksia on ihan hyvä tehdä, mutta usein opettajat antavat niin paljon tehtäviä, että lomailu muuttuu koulunkäynniksi. Kesäläksyt ovat täällä ikuinen keskustelunaihe äitien kesken, osa kannattaa ja osa vastustaa. Muutenkin italialaisissa kouluissa annetaan paljon läksyjä. Ala-asteelta alkaen on tavallista, että oppilailla kuluu pari tuntia päivässä läksyihin. Tosin tämä riippu opettajasta ja koulusta.

materiale_scolastico.jpgEsikoisen siirtyessä yläasteelle opin, että äitien oletetaan koulun alkaessa kuluttavan ensimmäiset päivät ostamassa koulutarvikkeita. Heti ensimmäisenä päivänä hän sai pitkän listan tavaroista, jotka piti hankkia. Seuraavana päivänä jonkun toisen aineen opettaja oli antanut listan jne. No, eihän äideillä tietenkään muutakaan tekemistä ole, kuin juosta ostamassa mitä ihmeellisimpiä tarvikkeita jälkikasvulleen.Täällä jo yläasteella pitää ostaa valtava määrä tarvikkeita taidetunneille. Ymmärrän, että taidelukiossa tarvitaan erityistarvikkeita, mutta en sitä miksi jo yläasteella. Lisäksi täällä yläasteella kaikilla on sellainen aine kuin tekninen piirustus. Tiedän, että geometra (rakennusmestari) on arvostettu ammatti ja moni jatkaakin yläasteelta tekniseen oppilaitokseen opiskelemaan. Siltikään en ymmärrä miksi sitä pitää kaikkien opiskella yläasteella.

colloqui.pngItalialaisessa koulussa oletetaan, että vanhemmat käyvät muutaman kerran vuodessa keskustelemassa opettajien kanssa henkilökohtaisesti. Kaikilla opettajilla on vastaanottoaika kerran viikossa aamupäivisin ja lisäksi kaksi kertaa vuodessa koulut järjestävät iltatilaisuuden, jossa kaikki opettajat ovat läsnä. Nämä iltatilaisuudet ovat kaameita, koska jonottamiseen yhdelle opettajalle kuluu helposti yli tunti eli hyvällä tuurilla illan aikana ehtii jutella 2-3 opettajan kanssa. Tosin jonottaessa on hyvä aika tutustua muiden oppilaiden vanhempiin ja kuulla kaikki mahdolliset opettajiin liittyvät juorut.

insegnante_rigore.jpgKieltenopetus on keskimäärin heikkotasoista italialaisissa kouluissa. Englannin opetus alkaa täällä heti ensimmäisellä luokalla. Ala-asteella tyttäreni kävi Montessori-yksityiskoulua ja siellä todella panostettiin englantiin. Heillä oli aina läsnä englantia äidinkielenään puhuva opettaja ja viimeisenä vuonna he opiskelivat mm. maantietoa englanniksi. Ikävä kyllä useimmiten ala-asteen opettajat eivät osaa englantia kauhean hyvin ja siksi opetuksen taso on huono. Yläasteella aloitetaan kielioppi alusta ja yläasteen jälkeen seuraavalla kouluasteella taas alusta. Nyt tyttäreni lukiossa hänellä on englannin opettaja, joka ei osaa englantia. Tyttäreni korjaa välillä opettajan virheitä (ei aina uskalla) ja välillä yrittää olla nauramatta opettajan hirvittävälle ääntämiselle. Englannin puhuminen on italialaisille jonkinlainen kollektiivinen trauma. Usein tuntuu, että vanhempien mielestä koulun tärkein aine on englanti.

Montessori.gifItaliassa on julkisten koulujen lisäksi useita yksityiskouluja. Suurin osa yksityiskouluista on katolisia, joissa osassa on yhä nunnia/munkkeja opettajina. Itse ajattelin ennen Italiaan tuloa, että yksityiskoulut ovat tasoltaan parempia kuin julkiset. Täällä olen oppinut, että monet yksityiskoulut ovat tasoltaan huonoja – vanhemmat laittavat lapsensa sinne, koska maksamalla kalliisti lapsia ei jätetä luokalle. Toki löytyy hyviäkin yksityiskouluja ja sitten esim. Montessori-kouluihin vanhemmat laittavat lapsensa metodologian vuoksi.

Colosseum.jpgItalialaiset koulut antavat hyvän yleissivistyksen. Historia on tärkeä aine ja tämä maahan on täynnä historiaa. Lisäksi taidehistoriaa opiskellaan erillisenä aineena ja myönnän, että keskivertoitalialainen tietää paljon enemmän taiteesta kuin itse tiedän. Minun aikanani koulussa taidehistoria oli osa historiaa ja yleensä ne sivut hypättiin yli ja siirryttiin opiskelemaan seuraava sotaa. Italiassa taas tuntuu, että historiaa opiskellaan tarkasti keskiaikaan asti, nykyaikaa ei sitten pahemmin ehditäkään opiskelemaan. Joskus ajattelen, että Italia on unohtunut Rooman valtakunnan aikaan ja tarvitsisi vähän ravistelua, että heräisi nykyaikaan.

 

Mainokset

Yksi ajatus artikkelista “Italialainen koulu”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s